Keluhan Mega

8 jam lebih tempoh perjalanan
akur pada putaran roda
di sebelah duduk wanita umur 25-30an
sejak awal dudukku asyik dengar keluhannya
"tch" {bunyikan dengan hujung lidah}
entah apa yang buat dia sentiasa mengeluh.
mau cepat sampai ke destinasi
entah apa yang dikejar?
hati kecilku meluat & menyampah!
maaf, aku memang tak maksudkannya

tapi... sama-samalah belajar untuk bersabar.
Sungguh baginya kecil, tapi bagiku ia maha besar.

- sekadar gambar hiasan. budak kecil pun pandai stress? Aish -

p/s mencuba walaupun payah

Luah @

Pasar Malam Kokin

Assalamu'alaikum..!

Asal kakiku menjejak ke Kokin, terasa-rasa di hujung lidahku mee goreng ayam masakan pakcik di pasar malam nun dekat tepi laut. Ada sebahagian manusia rasa geli atau jijik untuk duduk menjamah makanan di sana, tapi aku seronok & betul-betul dapat menghayati makna sebenar makan.

Mee goreng ayam!!! Menu wajib bila aku bertandang ke sana. Mulanya kakandaku yang memperkenalkan tempat ini denganku. Sekali aku rasa, fuhh!! Nyanyat bah aku pergi makan di sana. Aku ajak kawan-kawanku, semuanya suka!

- mee goreng ayam pasar malam Kokin -

Aku kalau orang sudah suka, semakin bertambah-tambah semangatku untuk jadi promoter. Aku berani jamin, memang tak rugi berkunjung ke sana. Harganya pun berpatutan, semurah RM3.50 sahaja & banyak pula tu {selalunya aku akan berkongsi dengan kawanku, sebab terlampau banyak. Penuh piring!}. Layanan, memang istimewa. Senyuman pakcik tukang masak & makcik pembuat ABC memang manis, kalah aku. So.... kalau mau turut menikmati perasaan yang aku & kawan-kawanku alami, cubalah sendiri!

- wajah kegembiraan -

Alamat: Pasal malam Kokin. Kalau dari Sinsuran, letaknya lorong kedua dari kiri & gerai no. 2 dari depan.

p/s memang berbaloi...

Rasa @

O.N.D.O.M {pembunuh dalam sunyi}

O.N.D.O.M.
Apa benda tu?
Sebut betul-betul...
Perkataan ini merupakan perkataan yang terdapat dalam kamus bisaya, jangan salah faham pula. Anda tahu apakah maksud kepada perkataan pelik ini? Mari sama-sama kita selongkar.
Wah! wajahnya handsome boleh tahan
nampak macho dan penuh bergaya
pura-pura aku lalu di sebelahnya
Bila berselisih....
sengaja aku tarik nafas dalam-dalam
untuk menghidu haruman yang dia pakai
Tetapi malang....
rasa mahu mati pun ada
dia memiliki bau "ondom" yang kronik
yang mana sang ketiak merupakan peneraju utamanya
Tolonglah ondom, tolong pergi.
Shuh! Shuh!

p/s Petua mengubati ondom. Klik di sini atau boleh terus menghubungi Cik Nieja Maksit. Ahahaha.

Gelak @

Apresiasi Istimewa buat WSB

Assalamu'alaikum..!


"Hatiku luka. Kehadiran kalian dalam hidupku menjadi ubat paling mujarab"


Monolog di atas, aku tujukan khas buat teman-teman alam mayaku, especially wasaber! Yeah! Hari ini aku sangat santai & bersahaja. Aku tidak suka luah perasaanku direct macam ni. Tapi agar kalian tahu betapa bermaknanya kalian dalam hidupku kini. Aku terpaksa membuka topeng kenakalanku yang terselindung parut kejiwangan.


Gambar di atas, special aku tujukan buat teman baikku: c3kz H!kMaH MsR.
Perjalanan perhubungan kami biarlah kami saja yang tahu. Bermula dari alam maya, lepas tu ke sistem pesanan ringkas, kami memang kamceng... cuma belum bersua muka. Kepelikannya, aku save mesej-mesej kami... hampir 400 sms!!! sebab aku menyimpan mesej ni? aku sendiri tak tau. Cuma kadang-kadang ia bagai hiburan untukku. Aku selalu diamuk rindu-rinduan, pada sesiapa pun.. keluarga, sahabat, teman, saudara. Pada waktu itu mulalah aku menekan-nekan punat nokia burukku, membaca mesej-mesej lama sambil tersengih. Tujuan entri ini, mungkin juga untuk bagitau pada temanku ini. Aku akan delete mesej-mesej ini, sebab nokia burukku sudah mula hang & membingungkan dirinya bila saja berada di kawasan yang tiada line.Haihh.

Kejiwanganku semakin melarat. Rasa ingin terus meluahkan perasaan seronok & gembiraku berada di alam ciptaanku sendiri bersama teman-teman yang aku kenal di WSB, yang menggelar diri mereka sebagai wasaber, yang mana membuat aku sentiasa tersenyum awet muda bila saja terkenangkan mereka. Oh betapa istimewanya mereka.
Tetapi, siapakah mereka itu? Mau kenal? Mari..!

Selain c3kz HikMaH, mereka ialah:
Nieja: gadis Beaufort yang gagal SRP
Miera: budak mentah baru mau kenal dunia pancaroba
Odie: perempuan gemuk sikit, tapi ayu
Nonoi: gadis sopan yang sangat minat pada kucing & hamster
Moomoo: baby boy yang sangat nakal macam rogon
Kamato: mesti tak kenal kan? Ni veteran WSB, cuma tidak sukakan publisiti
Mazeer: jejaka macho & gatal sikit, juga merupakan seorang artis
Sabbrye: putera katak yang berada di kota London kini
Farid: teruna kreatif yang mencari cinta entah hilang di mana
Vizard: nobita yang skema


Ikutkan hati, mau saja aku sebutkan satu persatu. Tapi hang blog elektromitoskopic kesayanganku ni karang. So, kepada sesiapa yang aku tak sempat sebut, jangan ambik hati ya. Kalian semua sangat istimewa. Padaku, bila kita menyayangi seseorang, tak perlulah kita tunjukkan pada seluruh dunia yang kita menyayanginya. Cukup sekadar kita menyayanginya secara ikhlas & tidak perlu mengharapkan apapa. Kita tidak rugi satu sen pun bila punya perasaan indah seperti itu. Bahkan itulah yang dimaksudkan dengan kebahagiaan sebenar. Dan itu jugalah yang membuatkan orang ingat aku masih pelajar sekolah menengah kerana kelihatan muda. Ihihi.


Mungkin entri kali ini membosankan & tak menarik langsung. Cuma aku mahu katakan yang aku sayangkan kalian. Semoga success dalam apa pun yang kalian lakukan. Jangan terlalu cintakan dunia, kerana kita tak selamanya di sini.. {Sekadar berpesan-pesan}

p/s Sayang selalu

Warna warni

Kalau kita tak mengenal yang hitam, maka kita tidak akan mengenal yang putih. Kalau kita tak pernah merasa kesusahan, maka kita tidak akan menghargai kesenangan.


Aku petik dari sebuah ceramah sempena sambutan Hari Raya Kurban pada tahun hijrah yang lalu, tapi baru aku kongsikan pada hari ini. Semoga kita akan berfikir lebih jauh lagi & sama-sama mendapat kebaikannya.

p/s: asam garam kehidupan

Kumbang Setan

Semua sama saja
Semua tak guna
Semua tak boleh pakai.

Kasanova, buaya darat, mata duitan, hamba dunia.
Mahu yang besar, benjol, tertonjol, lentik.

Tak sedar diri
Tak takut Tuhan
Tak tahu bersyukur
Tak reti dek untung.


p/s Pergi mampus!

Tabiat Tumpuk Baju Yang Sudah Kena Pakai

Suatu yang petang yang sunyi hening itu dipecahkan dengan nasihat dan teguran. Berbunyi :

A : Kenapa baju betumpuk² di bilik mu ni? Nda bagus tu tabiat gitu tu.

B pun hairan, dan tertanya² kenapa menumpuk pakaian tu nda bagus. Adakah akan menyebabkan rezeki kurang atau cepat tua atau susah untuk terima pelajaran. Dengan dahi berkerut,

B : Aik, kenapa pulak nda bagus? Aku nda pernah dengar pula tau. Kenapa?

Wasiat Hitam

Kerana Mungkin aku terlalu
dambakan syurga
atau mungkin aku terlalu
haus sanjungan...
Hingga aku mendongak ke langit
lalu meludah....


Dan aku hilang...


hilang dalam Serabutnya gelap,,,,
aku bangga
tidak takut balasan
tidak bimbang
terkubur dalam lumur kabut
yang bertabur Buih-buih sial
dan aku jilat haus

Puas....


secara Perlahan ianya Mulai rapuh


aku perlukan kasihan
dan aku perlukan simpati
lalu drama bermula...


Apa lagi yang aku ada?


hanya doa yang mampu aku hijrahkan
Tuhan Tolong kirimkan aku ke dunia yang satu lagi...



p/s Bosan dengan Hepy Ending story!


Selimut

Apakah bau yang kita suka hidu? Tapi orang lain tak suka hidu?

Aku sendiri bingung
sejak berkampung di sini
bau tu selalu mendampingi
aku memang suka, lega & damai
tapi aku khawatir
orang lain tak suka

Suatu malam ia datang
saat aku baring-baring
aku biarkan ia keluar
dalam selimut, orang tak tau

Tiba-tiba nokia burukku berbunyi
terpaksa aku bergerak ke meja
bila ku buka selimut
bau tu berlarian keluar
aku terkejut!!!
bagai membunuh diriku sendiri
Punyalah.........

p/s: terlampau banyak makan ikan besar + udang + ketam barangkali...


Lepas @

Pak Yam {Dalam kenangan}

Hadirnya tak pernah ku harapkan

perginya tak pernah ku sangkakan

hadirnya kadang merimaskanku

pemergiannya sangat memilukanku


Selalu menemani walaupun tak perlu

tapi kadang mampu buatku tersenyum

melihat gelagat manjanya

buat aku jatuh hati

buat aku lembut hati


Ditakdirkan ia pergi meninggalkanku

di alam fana selama-selamanya

Butiran jernih mula membasahi

pipi gebuku {yang ada jerawat-jerawat sikit}

turun singgah ke bantal

Oooh... pilu hatiku.


Melihat ia tak lagi berdaya

hatiku bagai dirobek-robek

melihat ia terbujur kaku

tak sanggup aku mendekat

ia tak lagi bernyawa...

selepas digilis jentera kontraktor.


~dalam kenangan {Pak Yam}~

p/s: Baru aku sedar ada bahagian untukmu dalam hidupku, tapi selepas aku kehilanganmu.


Bicara @


Tas Tangan

Assalamu'alaikum...!


Cuba lihat gambar di atas baik-baik. Amat-amati & fikir-fikirkan, apakah ia?

Dua Hati Menjadi Satu

Hujung-hujung tahun ni, pasti ada saja kad jemputan majlis perkahwinan sampai ke rumah. Di mana merupakan penyatuan dua hati menjadi satu. Fenomena ini dipanggil musim kahwin.


Hujung-hujung tahun ni juga selalu hujan & sejuk. Kadang rasa malas mahu keluar rumah, rasa macam mau tidur dengan selimut tebal. Fenomena ini pula dipanggil musim tengkujuh.


Apa pula kaitan antara musim kahwin & musim tengkujuh? Mesti kalian pernah dengar orang-orang tua berkata "Hari ni hujanlah, si Anu kahwin. Mesti ramai anak.. Ehehe." Karut betul orang-orang tua ni kan. Dulu aku pun rasa ia karut & tak masuk akal. Tapi sebenarnya ia memang logik & pasangan yang sudah berkahwin pasti setuju! Ini kerana... Musim hujan kan sejuk, so rasa macam mau tidur ja. Kalau ada isteri di sebelah, lagilah siok tidurnya. Tak lama lagi dapatlah orang ke-3. Opss.. Tak boleh lebih-lebih. Kalau mau orang ke-3 kena kahwin dulu ye... Tahun ni aku telah diundang ke beberapa majlis perkahwinan. Maaflah andai ada jemputan yang tak dapat aku penuhi, tapi aku tetap akan titipkan doaku buat kalian: 




"Semoga Allah memberi berkah kepadamu & kepada apa-apa yang diberikan-Nya padamu, serta semoga Allah menghimpunkan kalian berdua di dalam kebaikan" (Riwayat Abu Daud).


p/s: Kalau kahwin jangan lupa jemput...:)

Lipat Kertas

Uji minda: Berapa kalikah bilangan lipatan maksimum apabila sehelai kertas dilipat menjadi separuh, kemudian separuh, separuh & seterusnya separuh sehingga tidak dapat dilipat lagi? Tanpa mengira saiz kertas tersebut.

a) 6-7 kali

b) 10-12 kali

c) lebih daripada 13 kali


Jawapan kamu?? Teruskan untuk mengetahui jawapan~~~

Ikatan Hati

Dulu,
kami...
selalu bersama, 
sering bersama, 
sentiasa bersama.

Kini,
kami... 
tidak lagi bersama. 
tidak bertemu, 
tidak menatap, 
tidak mendengar, 
tidak menyentuh... 
antara 1 sama lain.

Tapi,
kami... 
tetap merasa. 
kemesraan, 
keakraban, 
kehangatan, 
keriangan, 
keceriaan, 
keseronokan, 
keindahan, 
di dalam berkasih sayang.

Kerna,
kami... 
punyai ikatan hati. 
tak pudar dipukul ombak, 
tak goyah ditiup kencang, 
tak retak dipanah petir, 
tak punah disapa badai, 
tak luput dimamah usia. 


p/s: Hanya yang merasa akan faham. Fahami & nikmatilah! 

Topeng Kehidupan

Bahagia ku cari, derita ku temui.
Derita ku buang, bahagia ku hilang.

Tawa riang senyum ramah
bagai tak kenal makna duka
berlawak jenaka setiap masa
Rupanya menyimpan beribu rahsia

Tak payah cipta cerita
tak payah menduga-duga
sungguhpun hidup diselubungi derita
Masih punya hak kecapi bahagia

Mencari dan terus mencari
entah bila kan bertemu
mungkinkah jauh nun di seberang?
perlu aku kejar hingga aku lelah
atau mungkinkah ada di depan mata?
tapi aku buta untuk melihatnya  
Kerana hanya ilusi dusta. Derita ku sangka bahagia, bahagia ku sangka derita.

p/s: Kebahagiaan dalam Penderitaan vs Penderitaan dalam Kebahagiaan. Adakah aku silap andainya aku katakan bahagia & derita sebenarnya saling memerlukan?

Dunya oh Dunya

Setiap kali aku berada di sini, perasaan ini pasti hadir. Menerjah jauh ke dalam lubuk yang paling dalam. Menari-nari & berkejar-kejaran sesama sendiri. Di kota ini {Kokin} , macam-macam aku lihat, aku tengok, aku nampak... Dengan serta merta, aku sedih, hiba, risau, takut, malu. Semuanya bercampur baur.

Kenapa?

.
.
.
.
.
.

Apa makna kehidupan ni pada diorang?
tujuan hidup? pegangan & kepercayaan?
tiada yang membataskan setiap perlakuan?
tak takut Tuhan kah?
memang aku bukan sesiapa untuk menghakimi tindakan diorang
tapi aku rasa tak salah untuk aku merasa insaf
melihat penyelewengan akhlak
kepincangan budaya bangsa melayu
dilacur & dirogol oleh anak bangsanya sendiri!
Oh dunya...
 

Sepotong ayat:
Dijadikan terasa indah di dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan², anak², harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, hewan ternak & sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (Ali 'Imran:14)

Kreativitas Melangkaui Akal Fikiran

Assalamu'alaikum...!


Hari ini aku ingin kongsikan sedikit petua atau hasil kreativiti turun temurun keluarga aku. Cuba lihat dalam oval pada gambar di bawah. Pisau mancis & pisau pen! Kagum tak?


Cerita sebenarnya pisau ni dah patah kepalanya, tapi rasa sayang pula kalau mahu buang. Masih tajam & boleh diguna. Takkan mahu buang? So kerana terlalu kreatif datanglah idea ni dari bondaku. Idea asal datang dari Nenek Akar {adik kepada atokku atau lebih mudah dikenali sebagai bonda kepada Kasim Gumuk}.




Mesti kalian berminat mau tahu cara menghasilkan produk yang sangat kreatif ni kan. Mari aku kongsikan.

Layanan Fantastik Dikala Boring

Masa hidup di menara gading, memang selalu sibuk dengan kerja. Tapi bila tiada kerja, boring la pula. Jadi, apa yang dibuat semasa dalam keadaan boring main game la. Tapi kadang² masa ada kerja, main game juga. Masa boring ni kalau tidak main game, layan music. Banyak lah lagu yang dilayan. Sampai la lagu hindi pula yang dilayan. Shah Rukh Khan terussss.. 

Aku dengan roomate aku si Alex Kamato layan lah sampai kami sangat hafal lagu ni kan nye pun...



Mahu nyanyi sekaki? Nah lirik :

Sonata Taman Hati

Hari berlalu indah belaka
ikut rentak alam semesta
tanpa dirancang tanpa diduga
suatu pertemuan tak disangka-sangka
tak pernah kenal tak pernah jumpa
dia berkata dia bertanya
aku malu sebenarnya
siapa tahu hati berbunga-bunga
sesekali mata bertentang mata
bagai terkena kejutan elektrik terasa
berderau darah naik ke kepala
alih pandangan pura-pura
indah rasa memang suka
mahu tapi malu masih ada
tak sampai sehari cuma
rasa dekat rasa mesra
tak diam duduk di rumah
pejam mata pun tak lena
kepala gatal tak kena mengena
oh mengapa & kenapa?
adakah aku jatuh cinta?


~ cinta, love, pyaar, ai, amour, mahal, liefde... ~


Nota: ini bukan jiwang
 

Amarah Nafsu

Kau lontar kata nista
terngiang-ngiang di telinga
aku luka aku biarkan saja
itu biasa aku dah tak kisah

Lontarkan lagi!
biar puas hati
jangan pula kau sesali
atas apa yang akan terjadi

Manusia bisa berubah
bila saja nafsu bermaharajalela
kau juga jadi hamba
bukan Tuhan yang kau sembah

Kenapa berhenti?
teruskan lagi!
mencaci memaki
yang kau kata hobi

Waktu berputar umur bertambah
tapi kau masih tak berubah-ubah
jumpa ustaz belajar akidah
jangan bertuhan nafsu amarah


p/s: Sabar itu indah


Luah @

Nota Kecil Untuk Kokin (Akhir)

Nota Kecil Untuk Kokin 1 sini.

Apakah kota kinabalu menjanjikan rasa bahagia?
Apakah kota kinabalu mampu mengimbau kenangan lama
dan siulan gemersik kampung halaman?

Dan apakah kota kinabalu mampu mengitar semula
ketawa anak-anak kecil?

Di saat ternampakan kelibat anak muda
kota berpeleseran ....
kesibukan anjing bertali leher yang selama ini
hidup dengan sogoknya mata wang....

Aku kirimkan Nota kecil untuk kokin...........



Nota : Habis!

Fakta Cili

Diantara berikut, yang manakah akan menghilangkan rasa pedas akibat memakan cili dengan lebih pantas?

a) Air biasa

b) Minuman yogurt

c) Minuman bergas

Untuk jawapan & penerangan, teruskan membaca...
 

Salam Aidiladha

Assalamu'alaikum...!

Segala puji bagi Allah dan salam kepada nabi kita Muhammad, keluarga, para sahabatnya, dan orang-orang yang mengikuti petunjuk mereka hingga akhir zaman.

Dari Anas Radiallahu 'Anhu ia berkata: "Nabi s.a.w datang ke Madinah sedang penduduknya memiliki dua hari raya di mana mereka bersenang-senang di dalamnya di masa jahiliyah [1]. Maka beliau bersabda:

"Artinya: Aku datang pada kalian sedang kalian sedang memiliki dua hari yang kalian bersenang-senang di dalamnya pada masa jahiliyah. Sungguh Allah tealh menggantikan untuk kalian yang lebih baik dari dua hari itu iaitu: Hari raya Kurban & Hari Raya Idul Fitri". (Hadits shahih dikeluarkan oleh Ahmad (3/103, 178, 235), Abu Daud (1134), An-Nasa'i (3/179) dan al-Baghawi (1098).

Seperti sabda Nabi Muhammad s.a.w dalam hadits di atas, Hari Raya Kurban & Hari Raya Idul Fitri merupakan hari untuk kita umat Islam bersenang-senang & raikan. Oleh itu, saya & keluarga mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Kurban, Selamat Hari Raya Haji, Salam Aidiladha kepada seluruh umat Islam.


Taqabbalallahu minna wa minkum
{Artinya: Semoga Allah menerima dari kami & dari kalian}

[1] Iaitu hari Nairuz & hari Mahrajan. Lihat "Aunul Ma'bud" (3/485) oleh Adhim Abadai


Rai @

Clever {TVIQ}

Rancangan Clever merupakan rancangan kuiz tv terbaru yang disiarkan di Astro ch610. Dalam banyak-banyak rancangan hiburan yang astro siarkan, aku paling suka & sokong rancangan menguji minda yang macam ni, berbanding 'Jangan lupa lirik'. Sorrylah ya, tapi aku rasa ia tidak membawa banyak faedah & tidak menambah pengetahuan melainkan hiburan semata-mata. Tapi berbeza dengan rancangan Clever ni, yang mana ia lebih mengarah kepada pengetahuan sains dan diaplikasikan dalam kehidupan harian kita. Memang menambah pengetahuan sangat. Aku ni walaupun belajar dalam bidang sains tulen sejak tingkatan 4 dulu, masih terlalu banyak teori yang aku tidak tahu macamana, mahu kaitkan dengan kehidupan sebenar.


Al-Kisah Pening

Seperti kebiasaan
aku pergi ke sekolah
pergi menuntut ilmu

Tapi hari ni lain macam
perutku meragam
aku buang tak mau pula keluar
so aku abaikan

Seronot je aku dekat sekolah
tiba-tiba meragam lagi
tak tahan sudah ni
aku kena balik rumah
sakit sangat ni

Pakcik bas yang aku sewa
menghantar aku balik
tapi kali ni awal sikit
awal 2 jam macam tu


Mesti lah family aku hairan
kenapa aku balik awal sangat?
mau tau apa alasan aku?
Alasanku "Kawan aku cakap aku pening"
HAH??? dorang ternganga
macamana pula kawan aku yang tau aku pening?
Sebenarnya aku ter*mensret*...
Tapi aku malu mau bagitau jer..
Hehehe...



Bila Ketiak Berasap

Ketiak berasap?
Bukan asap, asam...
Hahaha...

Masalah ketiak berbau memang masalah yang biasa kita dengar. Ada yang cakap dari pemakanan, ada yang cakap dari kebersihan. Ada yang cakap orang gumuk mesti bau ketiak, tapi aku lalu sebelah orang kurus macam lidi baunya lagi mantap (Fuhh mau mati aku, nasib-nasib ja tak mati!). Kesian & sedih juga pada pesakit-pesakit ketiak berbau ni kan. So aku mau kongsikan beberapa petua untuk merawat penyakit ni. Check it out!!



Pemenang Pertama Who Wants To Be A Millionaire {USA}

Ni lah orang pertama menang $ 1Million USD. Namanya John Carpenter.
Memang terer lah. Mari kita saksikan aksinya menjawab soalan.

Vokalis Kumpulan Fotograf Shamrin Meninggal Dunia

Assalamualaikum!

Penyanyi yang pernah mendendangkan kita dengan lagu popular mereka antaranya Salam Buat Juwita dan Di Alam Fana Cintamu. Penyanyi utama kumpulan Fotograf , iaitu Shamrin atau nama sebenarnya Shamrin Abdul Samad, 43, meninggal dunia selepas rebah ketika bermain bola sepak.  Beliau dikatakan menghidap penyakit jantung.

Al-Fatihah~

p/s : Bila Allah menghendakinya, ia pasti akan berlaku.

Fakta Anjing

Orang tua-tua kata,
Kalau kita lalu dengan anjing, anjing gonggong-gonggong macam mahu menerkam, kita duduk. Pura-pura ambik batu & humban. Nah, takut bah anjing tu terus!

Semalam aku & bondaku lalu di sebuah rumah yang mana ada memelihara anjing. Kami digonggong & macam mahu diterkam. Bondaku mengajakku duduk. Terus anjing tu diam & lari. Aku tanya kenapa? Katanya anjing tu nampak kita ni sama tinggi dengan dia, so anjing diam & tak terkam sebab disangkakan kita ni kawannya. Ahahaha.. Lawak juga aku rasa, tapi mungkin ada benarnya kan..



Gelak @

Drama Chinta {Slot Akasia TV3}

Drama Chinta merupakan sebuah drama menarik yang sedang ditayangkan di TV3 (Siaran TV kegemaranku, sorry Astro...) Semuanya ada 28 episod. Drama ini mempunyai jalan cerita yang baik bagi aku, yang menggandingkan beberapa pelakon hebat seperti Fasha Sandha, Azhar Sulaiman, Ezany Nizariff, Ady Putra, Natasha Hudson, Zain Saidin, Fadzilah Mansor, Zarynn Min, Dato' Rahim Razali, Aida Radzwil & ramai lagi. Banyak konflik masa kini berlaku menyebabkan aku kadang-kadang berat hati melepaskan drama ni. Sempat lagi bertelagah & bertekak dengan adindaku yang mahu menonton drama Indonesia "Cinta Kirana". Apa burung? Sokonglah drama Malaysia, Malaysia Boleh!!!


Di antara konflik & persoalan yang terdapat dalam drama ini ialah :

Betrayed Vol. 2 (Malay version)

Betrayed Vol. 1 sini.

Cinta?
Perlukan pengorbanan
kepercayaan & kesetiaan
memaafkan dan cuba melupakan
Sungguhpun dinodai dengan pengkhianatan
memberi peluang & berusaha meneruskan
akhirnya ditinggalkan dengan tangisan
tangisan dalam sebuah penantian


p/s: Cintalah Dia yang menciptakan cinta. Cinta agung cinta kepada Pencipta.


Luahan rasa @

Nota Kecil Untuk Kokin 1

Setiap Kali Aku Disini...
Aku Benci...

Aku Bukan Benci Tempat Ini...
Aku Bukan Benci Ruang Ini..

Tapi Aku benci Perkara Ini...
Benci Keadaan Ini..
Benci Situasi Ini...
Aku Benci Rasa Ini...


p/s : Kokin (Kota Kinabalu)


To Be Continue....

Liverpool Player : Joe Cole Dancing?

Assalamualaikum!

Hah!!? JOE COLE hebat berdansa?

Aku pun pertama kali tengok terkejut juga. Tidak langsung aku menyangkakan bahawa seorang pemain LIVERPOOL yang lincah di atas padang juga mampu menari sebegitu rancak dan mempersonakan di pentas tarian. Dengan kepalanya yang botak, berjambang di potong rapi serta mengenakan kot sambil menari. 

Fuh! memang tertukul paku dan terkedu hempedu aku tengok!

Fenomena Warroy

Assalamualaikum!

Aku ni terpilihlah untuk menngikuti program Biro Tata Negara yang bertempat di Kundasang, Sabah. Program ini berjalan selama 4 hari 3 malam dan menggabungkan sekolah dari pelbagai daerah. Aku antara 10 orang yang terpilih dari sekolah aku. Pengisian program tersebut adalah membentuk jati diri dan berusaha mewuujudkan insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Memang sarat dengan Latihan Dalam Kumpulan (LDK) yang berguna untuk menjadikan seseorang tu berjiwa kenegaraan.

Dijadikan cerita, adalah seorang sahabat wakil dari Sekolah Sandakan. Dia sering mengucapkan perkataan "Warroy" sehingga aku pun tersihir dengan ungkapan tu. Asal saja buat sesuatu, terus "Warroy" terpacul dari mulutnya. Setelah itu jadi kebiasaan pula kepada aku, aku terbiasa sehingga terbawa-bawa ke sekolah aku. 

Aku mulakan dalam kelas, lalu merebak ke serata sekolah. Kemana saja semua orang akan menggunakan perkataan "Warroy". Bermulalah Fenomena Warroy.

Ilusi Retina

Kalau kamu mempunyai mata yang super hebat dan jelas, 
sila lah teka apa benda yang tersembunyi dalam taman bunga ni...

Sila kan teka...


Bukan yang di atas ni, yang di bawah ni...


Fanatik Bola Sepak : Manchester United

Kau minat bola sepak? 
Kalau ya, kita sama. Santiki lu.

Setiap orang punyai minat yang berbeza termasuklah kelab bola sepak. 
Dan aku : MANCHESTER UNITED.
Kau pula?

Perihal Kahwin

Kahwin merupakan perkara paling bermakna kepada yang melaluinya.
Jadi Raja sehari lagi woo.. 

Tapi kita perlu beringat supaya jangan terlalu...


Happy Diwali For You

Selamat Menyambut Hari Deepavali diucapkan kepada rakan-rakan India aku {Chandra, Piriyah, dan dan Gauri serta Acok. Oooopss! Salah. Acok tidak terlibat} dan semua kaum India di Malaysia khususnya serta kepada seluruh rakyat 1 Malaysia {barulah 1 Malaysia}.

Sambutlah perayaan ini dengan cahaya dan kemeriahan. Aku pun siap berjubah juga ni. 1 Malaysia la ba aku ni. keh²

elektromitoskopic,deepavali,diwali

Batu Sapi Digenggam BN

Assalamualaikum!

Pilihan raya kecil di Batu Sapi. Kejap! Di Batu Sapi ni banyak Batu dan Sapi ka?

Seperti yang kita sedia maklum, pilihan raya Batu Sapi bertanding antara 3 penjuru. BN, PKR dan SAPP. Nah, sepanjang hari ni {4 November 2010} orang awam membuang undi mereka. Ini lah tanggungjawab. Undi punya undi, keputusan pun sudah diumumkan setelah undian dihitung kira secara saksama.

Kolaborasi Panas

Assalamualaikum dan salam sejahtera!

Ramadhan lalu, aku membantu bonda berniaga di bazar ramadhan. Tujuannya untuk menambahkan pendapatan. Nanti dapatlah berbelanja lebih sikit. 30 hari puasa, 30 hari jugalah kami berniaga cuma ponteng sehari untuk pergi membelah belah. Aku punya kolaborasi yang baik dalam perniagaan ni. Antara yang terlibat : Bonda, aku, pak cik Lani , & Aliff (adikku).

Semasa tempoh bazar itu juga, aku dikunjungi rakan karib a.k.a seperjuangan semasa di menara gading. Alex Kamato mengunjungiku. Insan ini juga merupakan kolaborasi aku yang baik. Samada bermain bola sepak, futsal, gaya gurau yang sama biol, musuh PES yang reading the match dan bersederhana.

:: Aku berkolaborasi ::
Photobucket
Alex Kamato & Bobby
Kolaborasi yang baik adalah memahami situasi serta mampu menyerap kekurangan atau kelemahannya untuk segera diatasi.


p/s : Rindu bulan Ramadhan.

Otak

Otak bikin kita pandai berfikir,
bikin kita berakal.

Ada Otak = pandai. {ada juga yang ada otak tapi tak pandai pakai}

Apa yang kita perlukan untuk pandai.
Otak yang banyak lah kan.

Otak + otak + otak = pandai pandai pandai.
Jadi, kalau mahu banyak otak........
.
.
.
.
.
.

Berebut Salam

Assalamualaikum!

Memberi salam tu bermaksud mendoakan kesejahteraan ke atas orang yang ditujukan salam. Tapi aku tengok zaman sekarang, orang tidak memulakan pertemuan dengan memberi salam {kadang aku pun sama}.

Jika diambil kisah Rasulullah s.a.w,  beliau tidak pernah menjawab salam dari para sahabat. Sebaliknya beliau akan memulakan segala salam kepada para sahabat.

Berdasarkan kisah tersebut, pernah seorang sahabat Nabi ingin memberi salam kepada Nabi. Dia pun datang secara perlahan dan bersembunyi. Datangnya dari arah belakang. Tujuannya untuk memberi salam kepada Nabi Muhammad s.a.w. Setelah sahabat telah hampir kepada Nabi untuk memberi salam, lalu Nabi pun menoleh ke belakang dan berkata, "Assalamualaikum". Tidak sempat sahabat memberi salam, Nabi sudahpun terlebih dahulu memberi salam kepada sahabat.



Begitulah keutamaan salam bagi kita semua. Kalau boleh, kita yang mendahului salam. Contohi ikon kita Nabi Muhammad s.a.w.


p/s : ikon zaman sekarang?

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck

Aku pun lupa bilakah tarikh sebenar aku membaca & menghabiskan novel ni. Tapi apa yang aku pasti aku membacanya bukanlah atas sebab aku peminat novel, tapi atas sebab untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarahku untuk subjek "Sastera Dunia" yang aku ambil masa semester 3 dulu. Markahnya bukan main besar, 60% bahhh.. Mau tidak mau terpaksa jugalah aku habiskan. Kalau ikutkan memang berhabuklah novel tu sana aku biarkan.

Tapi perkataan terpaksa tu aku tidak boleh guna sudah, sebab tiba-tiba novel ni jadi 'novel kegemaranku' pula. Sampai aku pegi fotostat bah. Aku tahulah tidak boleh, tapi kalau sudah terfotostat macamana juga? Penulisnya ialah Haji Abdul Malik Karim Amrullah (atau nama penanya HAMKA). Mari aku sinopsiskan jalan cerita novel ini:

 
- Novel sebenar vs Novel fotostat -

Watak utama: Zainuddin, Hayati


Tamu Besar Kota Belud 2010

Pernah dengar TAMU BESAR KOTA BELUD (TBKB)???
Bunyi macam gah kan.. Check it out..
Ada apa dengannya..?
Tamu ialah pasar terbuka yang berlangsung setiap minggu di Sabah. Manakala, TBKB merupakan acara tahunan yang diadakan di daerah Kota Belud. Diantara tujuannya adalah bagi mempromosikan & memperkenalkan kepada umum tentang apa yang ada di Kota Belud. Semasa acara ini berlangsung, terdapat pelbagai pertunjukkan & pameran yang mengandungi informasi samada tentang budaya, cara hidup, dialek atau pakaian masyarakat yang terdapat di daerah ini. Contohnya, para penunggang kuda Bajau yang dikenali sebagai "Koboi Timur" akan mengenakan pakaian tradisional terbaik mereka dan menunggang kuda yang dihiaskan dengan cantik. Selain itu, terdapat juga aktiviti² menarik yang disediakan bagi memberi hiburan & kepuasan kepada para pengunjung

Pada tahun ini ia diadakan pada 30 & 31 Oktober 2010 (Sabtu & Ahad). Sebagai penduduk daerah Kota Belud, aku haruslah menyokong & sekurang²nya tahulah kalau ada yang bertanya tentang TBKB kan. So, aku & 2 orang kerabatku turut turun padang bagi menjayakan acara ini. Seperti yang disebut di atas tadi, memang banyak aktiviti yang disediakan, jualan pun tak kurang hebatnya. Memang crowded sangat keadaan tamu sepanjang acara TBKB ini berlangsung.

Coba layan gambar kejap:
~Jualan langsung~
~Pertunjukkan kaum dusun~
~Si comel ikut peraduan mewarna~
~ 2 sahabat comel (Safiyah+Azyan) ~
p/s: Sebenarnya aku sendiri baru pertama kali pergi & aku BANGGA adanya acara seperti ini. Mungkin ada beberapa penambahbaikan yang perlu dibuat, tapi aku SOKONG & aku harap ia akan diteruskan lagi. Lain kali jomlah join aku turun padang. Nda banyak sangat perkongsian yang boleh dibuat, sebab time ni aku pun tengah blur². Bahasaku pun entah apapa sudah ni, lama nda buat karangan BM kan. Kalau SPM dpt C kali ni.