Lazada Malaysia
adf.ly - shorten links and earn money!

Aku Pergi Bertikam!


Grrrr!

Aku betul dalam keadaan marah. Aku marah dan membara! Aku terdengar khabar yang rakan sebayaku Jujai telah menikam rakan kami sendiri, Kojek dan mengena tepat. Aku dengan hati yang baran diselaputi dengan sedikit rasa kepedasan kerana sedang menjamah jeruk mangga bersambalkan sambal belacan pedas rasa mahu saja menikam Kojek. 

Aku terus mengorak langkah. Sebelum ke muka pintu aku capai duit syiling berjumlah sembilan pusen di atas almari tv. Keluar saja dari pintu, aku tertanya-tanya milik siapa duit sembilan pusen tu. Ah! Lantaklah. Dengan mengenakan seluar bercorak petak-petak dihiasi pula koyakan pada bahagian tepi sebelah kiri, aku meluru ke kawasan kawanku ditikam.


Geram! Marah! Semua berbaur dalam perasaan aku yang mempunyai naluri sayangkan kucing ni.

"Oi! Kau kah menikam Kojek tu?", jeritku pada Jujai. Dia kelihatan cemas sehingga terjatuh duit syiling dari genggaman tangannya. Kojek pun berada disitu melihat kelakuanku dengan penuh hairan dan terkejut.  


Wow! Kojek mengenakan baju Mashimaro yang kami beli di bundle atau lebih glamour kami panggil rombengan. "Smart juga baju tu tau. Menyesal aku pas sama si Kojek. ", bisik hatiku.

Aku terus menghulurkan lima pusen kepada Kojek dan meninggalkan baki sebanyak empat pusen dalam simpananku. Mahu beli gula-gula Hacks.

"Aku mahu tikam lima kali."

"Ok. Bah, tikamlah. Tapi RM5.00 sudah kena ar. Yang besar tinggal RM1.00 sama RM2.00 saja. RM5.00 si Jujai yang kena."

"Kau ni... Aku bukan datang mahu tikam RM5.00, aku mahu tikam itu RM2.00 saja bah."

Jujai sibuk mengutip duit syiling berjumlah RM5.00 miliknya yang bertaburan di lantai  selepas terlepas dari genggamannya akibat terkejut herdikan aku tadi. Kojek ni pun satu, kalau mahu berniaga pun bagi lah duit kertas. Haiya!

Sibuk aku membuka kertas tikam, Kojek bertanya, "Bobby, siap sudahkah kerja Mathematic kau yang Cikgu bagi tu?".

"Staaga, macam belum lagi tau ging. Susah juga oo kan math darjah 4 ni." ujarku. "Nah ambil empat pusen ni, pergi kau beli gula-gula hacks di kedai babu nisa." 

................................................................. 

Masa tu aku baru darjah 4. Baru berusia 10 tahun. Sudah main tikam-tikam. Jangan biasakan diri main tikam-tikam ya. Kira berjudi juga tu. INGAT dan teruslah berpegang kepada "Melentur Buloh biar dari rebungnya". 


p/s : Pernah juga aku jual tikam-tikam, tengok lagi aku sendiri yang buka sebab tidak tahan tengok kertas tikam tu bertutup. Ahahahaha.

20 komenteraksi:

k3mk3m said... [Balas Komen]

hahaaa..tapi bagus pengajaran dia tau..kehkeh

MFM said... [Balas Komen]

agagagaga s3

eh, dulu pernah jua main nih..tapi mcm tipu pun tuh..sampai mok abis aku beli, nda mngena pun yang aku mau..

Alfian J. said... [Balas Komen]

@MFM
aku pernah juga p amik kertas y sudah kena sdia tu..jd aku tgl pura² buka d kedai tu y kononnya aku kena..maka kertas tikam² tu aku bawa dari rumah..
s3

~sii keciq~ said... [Balas Komen]

hahahahha .. dulu main tikam2 .. yg bbungkus surat kabar hadiah2 nya , hentam seja wlupun makanan yg tmt tempoh suda d dlm .. ahhahahhaha

Alfian J. said... [Balas Komen]

@~sii keciq~
s3
mcm besa jak d keciq ar..ehehe..tp aku prnh rm10 ooo..y tikam² buah²an tu..s1

menusuk hati said... [Balas Komen]

hahaha!suka ayat "Staaga, macam belum lagi tau ging. Susah juga oo kan math darjah 4 ni." ujarku. "Nah ambil empat pusen, pergi kau beli gula-gula hacks di kedai babu nisa." ..macam lucu

SheNn said... [Balas Komen]

Wahh..kaki main kah? hahaha!

Alfian J. said... [Balas Komen]

@menusuk hati
ahahaha..s3
part mana y lucu?

Alfian J. said... [Balas Komen]

@SheNn
staaga shen..dulu jaman bdk² la main ni barang..klu kena sepusen mesti kana tikam blk tu..ahaha

Zurina J. said... [Balas Komen]

Wahahaha...punyalaa...
Si Bobby ni pernah buat tikam² sendiri, kreatiff bukan..? & akulah mangsanya tempatnya bejual. Tp masalahnya aku ni ndada uang yg banyak utk beli tikam², akhirnya aku berhutang jua sama dia. Aish! Tapi........sweeeeeeeeeeeeeeeetnya kenangan tu.....ihihih.
s5

CinoiLavigne said... [Balas Komen]

Bunguk kau ni. kin pns, tgk tajuk cam mau bertikam pisau.

trus aku suda assume, tipu ni, mesti bertikam lidah ni.,

pun salah.

rupanya main tikam-tikam kin panashhh

Alfian J. said... [Balas Komen]

@CinoiLavigne
jan marah marah tu noi..kin aku tmbh syg jak..
s5

Miera said... [Balas Komen]

haha.. tikam2.. dulu 2 posen jak.. kdg2 dpt kerupuk.. tp kdg2 anggus juga.. hehe ;) tp apa2 pun.. tu jeruk mangga tiba2 bt aku beliur. cis! hahaha :P masam2 trus ni.. waaha!

Alfian J. said... [Balas Komen]

@Miera
kin addicted ba tikam² ni..gila tul jua..
s3
tu mmg sgaja kasi bliur tu mira..mau kita projek tu mgga sama² nt mira..amacam? ko sdiakan sambal..ehehe

Miera said... [Balas Komen]

@Alfian J.

waa!! haa!! gila! tambah beliur~!!! ish!! nhee.. sambal?? lada + garam jak la.. ermmmm ... ish! haha

Alfian J. said... [Balas Komen]

@Miera
staaga..mcm lain² da trus tekak aku tau..ko ni mira..adui..ba..atur mangga tu..adeiiii..

keykho said... [Balas Komen]

hahahahahahahahha!!!
adidii...sy penah jg bha main tikam2 tp yg ini dapat patung2 hehe

Alfian J. said... [Balas Komen]

@keykho
aisey..mana rock klu yang dpt patung..mau y dpt duit wa..
s1

keykho said... [Balas Komen]

siok bha dpt patung2..naruto2 lagi (eh ketara masi main skrg)hahahaha

Alfian J. said... [Balas Komen]

@keykho
s3
pny la..mc main ka..zmn bdk tnp ksudahan la ni kan...ehehe

Post a Comment

s1   s2   s3   s4   s5   s6   s7   s8   s9   s0

"Amalan membaca perlu diterapkan pada diri anak muda zaman sekarang. Walaupun perlu menggunakan paksaan". - pesan Tun Mahathir.

Jadi, kalau sudah baca.

Apa lagi.. Lontarkan suaratokrasi anda!