Salam Aidiladha


Assalamu'alaikum...!

Segala puji bagi Allah dan salam kepada nabi kita Muhammad, keluarga, para sahabatnya, dan orang-orang yang mengikuti petunjuk mereka hingga akhir zaman.

Dari Anas Radiallahu 'Anhu ia berkata: "Nabi s.a.w datang ke Madinah sedang penduduknya memiliki dua hari raya di mana mereka bersenang-senang di dalamnya di masa jahiliyah [1]. Maka beliau bersabda:

"Artinya: Aku datang pada kalian sedang kalian sedang memiliki dua hari yang kalian bersenang-senang di dalamnya pada masa jahiliyah. Sungguh Allah tealh menggantikan untuk kalian yang lebih baik dari dua hari itu iaitu: Hari raya Kurban & Hari Raya Idul Fitri". (Hadits shahih dikeluarkan oleh Ahmad (3/103, 178, 235), Abu Daud (1134), An-Nasa'i (3/179) dan al-Baghawi (1098).

Seperti sabda Nabi Muhammad s.a.w dalam hadits di atas, Hari Raya Kurban & Hari Raya Idul Fitri merupakan hari untuk kita umat Islam bersenang-senang & raikan. Oleh itu, saya & keluarga mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Kurban, Selamat Hari Raya Haji, Salam Aidiladha kepada seluruh umat Islam.


Taqabbalallahu minna wa minkum
{Artinya: Semoga Allah menerima dari kami & dari kalian}

[1] Iaitu hari Nairuz & hari Mahrajan. Lihat "Aunul Ma'bud" (3/485) oleh Adhim Abadai


Rai @

2 komenteraksi:

suzie rahman said... [Balas Komen]

salam aidil adha juga yer

silent screamer said... [Balas Komen]

@suzie rahman tQ suzie..moga lebaran thn ni mberi kberkatan kpd kita smua k..:)

Post a Comment

s1   s2   s3   s4   s5   s6   s7   s8   s9   s0

"Amalan membaca perlu diterapkan pada diri anak muda zaman sekarang. Walaupun perlu menggunakan paksaan". - pesan Tun Mahathir.

Jadi, kalau sudah baca.

Apa lagi.. Lontarkan suaratokrasi anda!