Dua Perkataan


"Ladies First"

Apakah pendapat  kalian tentang dua perkataan yang amat ringkas di atas? Dua perkataan itu selalu digunakan oleh sang jejaka untuk mengelakkan diri daripada menjadi orang pertama melakukan sesuatu.

Pernah beberapa kali aku menjawab dua perkataan yang hampir sama  pada sang jejaka bila saja mereka mengatakan "ladies first" padaku. Kataku "Adam first".

Tahu apa reaksi mereka?

Mereka terdiam, terkedu. Terus melakukan perkara yang pada mulanya dia suruh aku yang first. Sebenarnya aku kurang bersetuju dengan “konsep” yang datang dari negara Barat ini. Hmmmmps.
Nota: mana yang wujud dulu? Telur ayam atau ayam? Thinking smile

28 komenteraksi:

echaRierie said... [Balas Komen]

hahaha..bha yala kali ni "Adam 1st"
ngeeee =D

Finie Ramos said... [Balas Komen]

emm...klu d fikirkn balik..ada mmg patut pun kita praktik kn ladies first dlm situasi2 yg bsesuaian..mcm naik bus..bagi la ba prempuan dlu naik..mcm tmpat duduk..bagi la dlu perempuan..sedangkn dlm Islam pun, wanita itu d angkat tinggi~xkn hidup kita d dunia tanpa wanita bergelar ibu~

chentaNUYU said... [Balas Komen]

adam 1st? sounds good :)

Menusuk Hati said... [Balas Komen]

Hehe...dalam beberapa perkara,ladies perlu 1st..macam,masa nak present depan audiences,masuk tempat2 yang seram,jumpa orang minta sponsor n sbgnya..haha

Zurina J. said... [Balas Komen]

@menusuk hati
ahah..nakalnya encik MH ni..

s1

Unknown said... [Balas Komen]

Aku copy-paste balik dari FB..

Ayam atau Telur? Jawapnya; Ayam duluan lahh..

Ladies atau Adam? Jawapnya; Siapa mau bangkang yang Adam duluan diciptakan?

XD

Apa bah yang kau nda senang tu ZRn? Penggunaan 'Ladies First' tu? Alah, siapa yang first tu bergantung dengan keperluan bah.. Kalau setakat dalam isu/suasana pembentangan, buat ucapan n yang berkaitan, itu ciput punya hal lah.. s1

Zurina J. said... [Balas Komen]

@samizul.net
sam bah...bukan aku nda senang ati...uhuk²

aku cuma nda setuju kalo ada urg guna nda kena pada tempatnya.ihih.

s1

silent screamer said... [Balas Komen]

Ladies first.

Istilah untuk menyelamatkan diri. Hny dgunakan dsaat terdesak.

Tp klu tlalu kerap dgunakan, pnakut la ba tu. Ahahaha
s3

Zurina J. said... [Balas Komen]

@Alfian J.
iya setuju..bukan semua lelaki..tp ada segelintir yg selalu guna..ihih.

s1

SABARINA said... [Balas Komen]

ayam la ...kalau tak takde telur kang...heheheheh

~NiZa Maksit~ said... [Balas Komen]

macam yg ku ckp. kadang2 konsep ni akan mnjatuhkn reputasi lelaki jika disalahgunakan.
~.~

Zurina J. said... [Balas Komen]

@ERYNAAKMA
owh..ahah..betul tu..
s3

Zurina J. said... [Balas Komen]

@~NieZa~
iya kan nij..betul²..
kena hati² pakai perkataan ni..jgn salah pakai...
s3

Anonymous said... [Balas Komen]

adam first! :D

no name said... [Balas Komen]

sepatutnya Adam first!~:)

iemanizam said... [Balas Komen]

gulppp..speechless..heee

sahidzan said... [Balas Komen]

gua selalu pakai ayat ni. Bagi gua itu sabagai tanda hormat pada perempuan saja. Depend juga pada situasi.

"ketika dalam bank, gua menuju tempat ambil nombor giliran. Ketika jari tangan gua yang lembut ini mahu menyentuh butang mesin nombor, tiba-tiba tersentuh pula jari makwe yang turut sama mahu tekan butang yang sama. Lalu dengan perasaan yang malu tersipu-sipu gua pun kata "ladies first". romantik kan gua? Tapi kalau gua sudah ada nombor giliran yang tersemat kemas ditangan dan tiba-tiba pula ada makwe potong nombor giliran gua, gua pun kata, "Mahu kena tendang?"

Cikin said... [Balas Komen]

si adam nak mengelat . mmg tak suka .

Zurina J. said... [Balas Komen]

@~sii keciq~
ya kech...s1

Zurina J. said... [Balas Komen]

@Finie Ramos
yes dear...in certain condition...
s1

Zurina J. said... [Balas Komen]

@echaRierie
yes dear...
s1

Zurina J. said... [Balas Komen]

@PK

wow! romantik la lu..ahaha.
tp yg tendang tu gua nda stuju..gua tumbuk lu! uhuk.

Zurina J. said... [Balas Komen]

@Cikin

mengelat? ihih.
s1

Zurina J. said... [Balas Komen]

@ieman
speechless? hmmps.

s8

BALINDO said... [Balas Komen]

MAMPIR SINI AH. .

Zurina J. said... [Balas Komen]

Owh..silakan sih mas BALINDO

s2

Aretikz said... [Balas Komen]

Lady gaga.. eh? silap2.. haha..

opkoz telur dulu.. kan orang pngil telur ayam.. manada yam telur.. ahakz..

Entri Lelatest
April Fool Just For Someone Fool

Unknown said... [Balas Komen]

@Aretikz
Kalau telur dulu, dari mana kluarnya telur tu..ngehehe
s3

Post a Comment

s1   s2   s3   s4   s5   s6   s7   s8   s9   s0

"Amalan membaca perlu diterapkan pada diri anak muda zaman sekarang. Walaupun perlu menggunakan paksaan". - pesan Tun Mahathir.

Jadi, kalau sudah baca.

Apa lagi.. Lontarkan suaratokrasi anda!