Malam Dingin yang Hangat


Suatu malam...
aku dan kaum kerabat aku lepak makan di luar
Kami duduk di kerusi luar untuk ambil udara dingin
Memang dingin malam tu.

Di malam raya sebegitu,
ramai pula golongan manusia yang merayap menarik nafas malam.
Aku hairan juga, diorang tidak buat persiapan raya ka?
Aku tidak usah kau hairankan, kami memang lewat buat persediaan raya.

Di malam indah Ria Raya tu,,
order pun diambil.
Cukup semua kerabatku ditanya.
Lengkap semua dan hanya menunggu untuk santapan dihidang dan dijamah.

Tunggu punya menunggu,
sampai la mee goreng ayam 2,
dan juga nasi goreng ayam.
Ada 3 order masih dalam barisan.

Ehmm, sedap juga aku santap. Begitu juga dengan 2 lagi kerabatku.
Sampailah aku dan 2 yang lain selesai santap.
3 order masih belum sampai.

......................

......................

......................

30 minit + 15 minit berlalu......
Masih juga tiada khabar..
Malam yang dingin dah mula hangat....

Dipanggillah seorang pelayan dan ditanya tentang order kami.
Dia menjawab "Sudah order kah?". Diulangnya sebanyak 2 kali.
Sikit kakiku yang berbulu ni naik tepat ke pipinya.
Syukur imanku tinggi melepasi baranku.

Tunggu Punya Tunggu...
tiada juga sampai..
Malam yang dingin dah makin hangat....

Aku panggil seorang pelayan untuk hitung kira segala yang tersisa itu.
Buruk lah 3 order tu.
Aku tidak ingin lagi. Aku tidak mahu berRia lagi.
Sia-sia penantian 45minit. Kalau aku tidur, dibuai mimpi aku.

Kami pun pulang dengan 3 perut masih belum diisi.

Sempat ber'pose' untuk meRIAhkan diri.
Kawasan kejadian : Sebuah Restoran popular [jugalah] di Kota Belud. Agak meRIAh juga lah.


p/s : Utamakan pelanggan. 'Customer is always right'.

0 komenteraksi:

Post a Comment

s1   s2   s3   s4   s5   s6   s7   s8   s9   s0

"Amalan membaca perlu diterapkan pada diri anak muda zaman sekarang. Walaupun perlu menggunakan paksaan". - pesan Tun Mahathir.

Jadi, kalau sudah baca.

Apa lagi.. Lontarkan suaratokrasi anda!