Perit Roh & Jasad


Hidup dalam udara yang kian hari kian kotor,
Tidak nampak dimana kotornya,
Tapi pada hakikat realitinya, memang kotor,
Sekarang bencana dimana-mana,
Fenomena baru timbul tiap masa.
Adakah ini kerana kemampuan capaian maklumat lebih telus dan pantas
menjadi penyebab banyak sesuatu yang cepat tersampai pada tiap individu...
Mungkin.....

Punyalah..
kenapa mesti aku dipaksa
atau memang terpaksa supaya aku selesa

Punyalah...
Kenapa mesti aku disuka
atau aku ni memang suka untuk disuka

Punyalah...
Hidup macam mesin
atau memang aku ni mesin sebagai penghidup "sistem" ini

Sistem apa?
Putaran hidup, perjalanan cerita hidup manusia
ada kaitan antara satu dengan yang lain
Aku antara salah satu yang menjalankan tugas dan fungsi aku..

Punyalah...
Seronok juga punya anugerah umum yang setimpal
Dapat juga aku belanjakan nafas hidup ni dengan separuh hiburan (hiburan ringan)

Punyalah...
kadang kita sampai lupa lumrah kita kalau sudah leka dengan uniknya dunia ni..
sampai aku lupa kau pun bukannya sempurna, 
sama juga macam tiap nyawa yang berlegar di muka bumi ni,
Siapa sempurna?

Punyalah...
Bikin gila juga kalau tiap masa fikir masa
Bagus aku buat ibadat, dapat pahala...
Kumpul pahala banyak-banyak..


Buat apa?
Untuk keredaan lah...
Untuk Syurga yang dijanjikanlah..

gambar kiasan hiasan

p/s : Hidup bingung, kalau tak bingung ibarat tidak bernafas hidup ni.

0 komenteraksi:

Post a Comment

s1   s2   s3   s4   s5   s6   s7   s8   s9   s0

"Amalan membaca perlu diterapkan pada diri anak muda zaman sekarang. Walaupun perlu menggunakan paksaan". - pesan Tun Mahathir.

Jadi, kalau sudah baca.

Apa lagi.. Lontarkan suaratokrasi anda!