Berkreatif dengan Origami Penanda Buku


Bismillah.

Budaya membaca membolehkan pemikiran seseorang itu berkembang dan mempunyai imaginasi yang lebih tinggi untuk bercakap dan mengeluarkan pendapat berbanding dengan orang yang kurang membaca. Sejarah juga telah membuktikan bahawa masyarakat maju yang dapat menguasai pelbagai bidang dalam kehidupan mereka dan mencipta sejarah adalah masyarakat yang suka membaca. Disiplin membaca untuk mendapatkan ilmu merupakan suatu kuasa pembebasan daripada belenggu-belenggu kemiskinan dan kejahilan.

Mukadimmah diambil dari blog Sekali Pensel Diraut. Begitulah pentingnya membaca yang mampu mendidik masyarakat bertamadun dan memberikan sumbangan besar kepada kemahsyuran sesebuah negara. Tetapi sebelum itu, kita perlulah menerapkan budaya membaca dalam kehidupan kita. Perkara yang sentiasa berlaku kepada pembaca buku ialah mereka terpula untuk menandakan kawasan terakhir bacaan samada sengaja atau secara tidak sengaja. Oleh itu, kaedah terbaik selain melipat bucu kertas ialah dengan meletakkan penanda buku atau bookmark.

Untuk mendidik minda menjadi kreatif, pelajari membuat origami penanda buku. Anda pasti menyukainya. Ini antara penanda buku yang saya buat sendiri.


Jikalau anda juga berminat, boleh belajar membuat origami penanda buku melalui video tutorial ini.
• Origami Penanda Buku di bucu kertas http://youtu.be/IqlBicMAOEc
• Origami Penanda Buku dengan ekor http://youtu.be/gml2j4bvT88
• Origami Penanda Buku berbentuk Neko http://youtu.be/beX_g5L4t9U

Tiada lagi masalah lupa muka surat terakhir dibaca selepas ini. Selamat mencuba! 

2 komenteraksi:

Unknown said... [Balas Komen]

s1

Unknown said... [Balas Komen]

Cantiklah! Saya buat pastu saya jual kat shopee skang

Post a Comment

s1   s2   s3   s4   s5   s6   s7   s8   s9   s0

"Amalan membaca perlu diterapkan pada diri anak muda zaman sekarang. Walaupun perlu menggunakan paksaan". - pesan Tun Mahathir.

Jadi, kalau sudah baca.

Apa lagi.. Lontarkan suaratokrasi anda!